به وبلاگ خبرها ومطالبي از منطقه خواجه خوش آمديد

عضويت در وبلاگ
منوي اصلي
صفحه نخست
پست الکترونيک
آرشيو مطالب
فهرست مطالب وبلاگ
پروفایل
موضوعات
اضافات

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 28
بازدید ماه : 196
بازدید کل : 51652
تعداد مطالب : 91
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

آخرین مطالب
طراح قالب

Template By: NazTarin.Com

تبلیغات

ازنخبه گان بخش تاپخمه گان آن

 از نخبه گان بخش تا پخمه گان آن 

    علیرضا نصیرزاده بکرآباد؛ استفاده از دو رویکرد متفاوت و گاه همزمان  سیاست مداران و کاندیداها برای جذب مردم و پیروزی در انتخابات منطقه یکی نخبه گرایی(افراد وقشر تأثیرگذار وفعال) و دیگری پخمه گرایی(افراد یا قشر تأثیر پذیر ومنفعل) است.اگر این تعریف از نخبه را قبول کنیم که نخبه مشتمل بر گروهي از افراد تأثیرگذار است كه در رشته‌اي خاص برتري دارند. و این رشته خاص هم صرفاً با داشتن مدرک دکتری وفوق لیسانس خشک و خالی از دانشگاههای پولی نیست و نمی باشد. می توان طیف مختلفی از افراد شهرستان ازاساتید دانشگاه، مدیران،سیاستمداران،سرمایه داران ،صاحبان کارخانه وشرکتها، کارآفرینان،پزشکان،نظامیان، کارمندان عالی رتبه، نویسندگان، شاعران، روزنامه نگاران،صاحبان مطبوعات - سایتها وخبرگزاری ها، موسیقیدان، ورزشکاران، روحانیون و.... را جزء افراد نخبه محسوب کرد.البته بایست تأکید کنم که هر استادی یا پزشکی یا سرمایه داری به خودی خود نخبه محسوب نمی شود بلکه نخگبان باید از توان تأثیرگذاری برافراد دیگر و توان بسیج آنها را داشته باشند. یعنی نخبگان علاوه بر اینکه  در رشته ای خاص متخصص ومجرب اند توان تأثیرگذاری  مادی و معنوی برافراد دیگر را هم دارا هستند وصاحب ابزارهای مالی، سیاسی، اداری یا دینی و غیره اند.   
حالا در اين بخش ازمیان متخصصان ومجربان در رشته ای خاص،چه کسانی نخبه اند؟ و از میان عامه وتوده مردم، چه کسانی پخمه اند؟ می توان با رویکردهای متفاوت، از مصادیق زیاد سخن گفت. اما سؤال اصلی این یادداشت این است که کاندیداهای انتخاباتی چرا وچگونه از نخبه ها وپخمه ها برای کسب قدرت ، حفظ و تداوم وگسترش آن ازاین دو قشر بیشتر استفاده می کنند؟به نظر من این امر ناشی از سه عامل عمده زیر می باشد:
1-نخبه هایاافراد متخصص وتأثیرگذاراغلب به دنبال منافع شخصی وخانوادگی خودبوده و هستند
2-   پخمه ها یا افراد فاقد تخصص و بی نام و نشان اغلب فامیلها  ونوچه های سراپاگوش نخبه ها هستند. 

3-   نخبه ها، پخمه ها وکاندیدها اغلب ساکن شهراند ویا بین شهر و روستا آسیلیدیرلار! وبا مسائل واقعی منطقه شان ارتباط مستمری ندارند.

 نخبه ها اغلب ساکن شهرهای تبریز، تهران، اهر، ارومیه،و... هستند و در اعیاد و تعطیلات مختلف، انتخابات، مراسمات مختلف اعم از عروسی و مرثیه وغیره در روستا وزادگاهشان حضور پررنگ علی الخصوص درعروسی توی، عزا و ختم در مسجد هم نزدیکی های منبر می نشینند   پخمه ها هم اغلب در زاغه ها ، حلبی آبادها و حاشیه های تبریز ،تهران ، ارومیه و... ودر روستاههای محروم منطقه ساکن اندو نقش  دنباله رو نخبه ها در کارهای اجتماعی وسیاسی منطقه دارند و در انتخابات توسط آنها سازماندهی وبسیج میشوند و ازحاشیه های شهرها توسط اتوبوسها ومینی بوسها به منطقه آورده میشوند ویا از روز و شب قبل رأی گیری، نخبه ها در روستاهایشان حاضر بعضی را با پول ویا با شگردهای گوناگون به پای صندوق های رأی می کشانند. افراد کاندیدا چطور که اکثر نخبه ها و پخمه های تأثیرگذار ساکن شهراند آنهاهم اغلب شان ساکن شهراند فقط بچگی شان یا شناسنامه شان از روستایشان بوده وهست.ازاینرو تبلیغات،سازماندهی،تصمیمات وکارهای عمده علی الخصوص ازتبریز ،تهران و اهر برای منطقه  گرفته می شود.

خلاصه ای ازمطالب ذکر شده : 

1-   نخبه های تأثیر گذار در انتخابات منطقه  اغلب شهرنشین اند - كانديداها شهر نشين هستند

2-   پخمه های تأثیر پذیر و سیاهی لشکر نخبه ها هم اغلب ساکن  حاشیه های شهراند و یا جز محرومان روستاها یا جز روستاهای عقب مانده اند.
نتیجه گیری: این بازیگران عمده در انتخابات منطقه ا(کاندیداها،نخبه ها وپخمه ها) ارتباط واقعی ومستمری با مسائل ومشکلات منطقه ندارند. و لزومی هم برای این کار نمی بینند ومنافع هر سه گروه  به نحوی تأمین میشود.

 

[+] نوشته شده توسط بير خوجالي در یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, در ساعت 9:52 | |
پیروزی در انتخابات به کدامین قیمت؟!

 

پیروزی در انتخابات به کدامین قیمت؟!

آزادی بیان و برگزاری انتخابات آزاد و سالم عاری از دخالت دست­ اندرکاران و دولت مردان، از شاخصه­ های مهم جوامع و نظام­های مبتنی بر دمکراسی است. انتخابات در شکل و قالب فعلی از رهآوردهای دنیای غرب به دنیای کنونی است. شاید همین امر سبب شده تا در برگزاری آن بعضاً شاهد مواردی باشیم که با روحیّات شرقی ما سازگار نیست. استفاده از ترفندها و ابزارهای مختلف جهت رسیدن به هدف که همانا پیروزی در انتخابات است یکی از همین موارد تأسف­ آور است. متاسفانه این رویه­ي نادرست و غیراخلاقی به صورت گسترده از سوی برخی از کاندیداها و طرفدارانشان به مراحلي اجرا در می­ آید. ایجاد اختلاف در بین مردم شهرها و روستاها، شایعه­ سازی، تخریب وجه­ی رقبا در افکار عمومی و واردساختن توهین و افترا به دیگر کاندیداها از وجوه مختلف این رویه­ی غیراخلاقی به شمار می­ آید.

اخیراً یکی از وبلاگ­های شهرستان  یادداشتی با عنوان «ارزش مکان با مکین» به نمایش گذاشته که مصداق بارز بهره­ گیری از روش­های مذموم و ناپسند تبلیغات انتخاباتی است. در این مطلب عنوان شده؛ چون در فلان دوره از انتخابات، هنگام نصب پوسترهای انتخاباتی فلان کاندیدا، نصب کنندگان پوستر که از اهالی فلان شهر بوده­ اند با جملات اهانت­ بار دو تن از اهالی فلان روستا مواجه شده بودند و از صندوق همان روستا تنها یک رأی به نام کاندیدای آن شهر درآمده بود، بنابراین این بار نیز بایستی اهالی شهر فوق­ الذکر به عملی مشابه دست زده و به کاندیدایی که از اهالی همان روستای مذکور است رأی ندهند.

این همان عصبیتی است که در تاریخ به اعراب جاهلی نسبت می­ دهند. همانی که قرآن و پیامبر(ص) مذمومش خواند و دین اسلام همه­ ی توانش را برای نابودی آن به کار گرفت. حال چه بر سر ما آمده است که اخلاق و رفتار مرده­ ی جاهلی بعد از 1400 سال در جامعه ­ی ما ریشه دوانده است؟! آیا کسب چند رأی اضافی ارزش آن را دارد که اختلافات و کدورت­های کهنه را دوباره احیا کنیم؟ آیا این درست است که مشت را نمونه­ ی خروار گرفته و به خاطر رفتار ناشایست دو تن از اهالی یک روستا در گذشته، امروز اهالی و ساکنان همان روستا را از حق انتخاب شدن محروم کنیم؟ آیا این قبیل تفکرات، فرهنگ غنی مردم منطقه را زیر سوال نمی­برد؟

بالاخره انتخابات برگزار شده و یکی از کاندیداها به مجلس راه خواهد یافت، اما کوچکترین کدورت و اختلاف ایجاد شده در بین مردم منطقه، سال­های سال باقی خواهد ماند. به خاطر دنیای یک نفر، آینده­ ی منطقه و آخرت خویش را خراب نکنیم. بی­ شک این هم به نفع خود ما خواهد بود و هم به نفع آینده­ ی جامعه و فرزندان­مان.

[+] نوشته شده توسط بير خوجالي در یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, در ساعت 9:5 | |
طنز/گر كه شوم انتخاب، فيل هوا مي كنم!
         
 

گر كه شوم انتخاب، فيل هوا مي كنم
بهرِ همه مردمان، برج بنا مي كنم

مي شكنم شاخِ غول، مُفت، نه با زورِ پول
از اوتاوا، تا سئول، بنده شنا مي كنم

مي پزم آشِ انار، چاشني آن خاويار
صحبتِ دوغ و خيار، در همه جا مي كنم

تا ببرد بر تو رشك، ريزد از اين رشك، اشك
پيش رقيبِ تو، كشك، تويِ غذا مي كنم

چون دو هزارو سه شد، ليف كم از كيسه شد
وضع رقيبان «سه» شد، بنده صفا مي كنم!

نامِ مرا، اي عزيز! گر بنويسي تميز
من به جهان، از پريز، برق عطا مي كنم

مي دهمت يك رطب، تا كه بكوبي به لب
بعد تو را روز و شب، بنده دعا مي كنم

اي كه تو مردِ رهي، راي به من گر دهي
قدَّ تو سروِ سهي، چهره، سها مي كنم

اي گل من، اي صدوق! مي دهمت من حقوق
بعد كمي حقَّ بوق بر تو ادا مي كنم

مي كشم هر كوچه، گاز، مي شود ارزان، پياز
مي زنم آهنگ جاز، شور و نوا مي كنم

باز كنم بختِ تو، تازه كنم رختِ تو
نرم كنم سختِ تو، بين كه چه ها مي كنم

گر بدهي راي را دينِ تو گردد ادا
جيبِ تو را اين هوا «!» پُر ز قاقا مي كنم

«آرش» اگر اين ميان خواست گشايد دهان
بر دهنش بي گمان، مشت رها مي كنم

[+] نوشته شده توسط بير خوجالي در شنبه 29 بهمن 1390برچسب:, در ساعت 19:48 | |
مطالبات مردمی و مدیریت شهری

يکم: گسترش شهرها و پیچیدگی روابط انسانی از موضوعاتی است که در سده اخیر ذهن بسیاری از سیاستگذاران و  برنامه ریزان شهری را به خود درگیر کرده است. توسعه تکنولوژیهای ارتباطی، گسترش مهاجرت، جا به جایی طبقات اجتماعی و همزمانی آن با فروپاشی نظامهای مستقر اخلاق و رفتار سنتی، جوامع انسانی را با چالشهای جدی فرهنگی و اجتماعی مواجه کرده است و از همین رهگذر شیوه های زندگی متحول و دیگرگون گردیده اند. امروز دیگر نمی توان در جوامع انسانی از یکدستی فرهنگی و اجتماعی سراغی گرفت و یا کنش و واکنش های یکسان و تعریف شده ای را در قبال اتفاقات مشخص شاهد بود.

  در روزگاران نه چندان دور جوامع انسانی را با شاخص های رفتاری متفاوت و با آداب و رسوم ویژه ای که داشتند- و دارند- می شد از هم باز شناخت. استمرار و نهادینه شدن این باورها و آداب در میان مردم، آنها را به قوانین و ارزشهای استوار و متقنی تبدیل کرده بود که شهرها و اقوام مختلف به وسیله آنها از درون مدیریت می شدند و خروج از این ارزشها و سرپیچی از این آداب و رسوم گناهی نابخشودنی به حساب می آمد و انزوای عمومی فرد خاطی را در پی می آورد. بی شک این نظارت عمومی و کنترل اجتماعی کار مدیران سیاسی و اجتماعی را سهل و آسان می نمود و  می شد با تکیه بر این ارزشها، جامعه را به آسانی مدیریت و کنترل کرد اما امروز با تداخل و تزاحم فرهنگها و خرده فرهنگهای مختلف، این ارزشها تاثیرگذاری خود را از دست داده اند و گاه بستر برخی نافرمانی ها و زمینه بعضی آسیب های اجتماعی را فراهم کرده اند. چرا که این ارزشها و باورهای مقبول و مورد تایید در جوامع کوچک، وقتی در بازار مکاره فرهنگهای مختلف- که کلانشهرها و شهرهای بزرگ مظهر آنند- عرضه می گردند، گاه خود به معضلی اجتماعی و فرهنگی مبدل می شوند. امروز نمونه ای از این آشفتگی ها را در جوامع مهاجرپذیر می توان رصد کرد.

  اکنون سیاستگذاران فرهنگی و اجتماعی با موضوعات، چالشها و بحرانهای متفاوت و متنوعی روبرویند که مدیریت بر آنها به لوازم و ابزارهای جدیدی نیازمند است. دیگر نمی توان با شیوه های سنتی، چنین جوامع پیچیده ای را مدیریت و برای آینده آن برنامه ریزی کرد. اگر روزگاری برقراری امنیت، تامین معشیت، رفاه اجتماعی و اقتصاد پایدار از الزمات یک جامعه توانمند به شمار می رفت و عمده مطالبات مردم از حاکمیت در این چهارچوب دسته بندی می گردید، امروز توقعات و انتظارات عمومی از نهادهای حاکمیتی و واحدهای سیاسی، حوزه های دیگری را نشانه رفته است. امروز با قطعیت می توان نیازهای فرهنگی، اجتماعی و آموزشی را مطالبات غالب عمومی در شهرهای بزرگ به شمار آورد.


ادامه مطلب
[+] نوشته شده توسط بير خوجالي در شنبه 29 بهمن 1390برچسب:, در ساعت 10:17 | |
سد ارباطان

سد ارباطان هریس؛ ۲۶ سال پیش کلنگ خورد و ۱۸ سال بعد آبگیری شد و ۶ سال بعد خراب شد 

 سد ارباطان هریس که هر از گاه خبری از آن به نقل از فرماندار هریس و یا نماینده ی این شهرستان در مجلس به گوش می رسد، ۲۶ سال پیش با ۳۰ میلیون متر مکعب ظرفیت در سال ۱۳۶۳ توسط سازمان کشاورزی و با هدف تأمین آب کشاورزی و شرب ساخته شده و در سال ۱۳۸۱ آبگیری شد.

به گفته ی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هریس، جهت استفاده از آب سد در مزارع پایاب، پروژه احداث ایستگاه پمپاژ و کانال های مورد نیاز آن از سال ۱۳۸۳ با صرف ۲۰ میلیارد ریال اعتبار شروع شد. ابراهیم فرقانی در خصوص علت تخریب این سد، گفت: سد ارباطان هریس در سال ۱۳۸۷به علت وجود لایه های گچی و نمکی در لایه های سطوح زیرین سد تخریب شده و ۲۷ میلیون متر مکعب آب آن به لایه های زیرین نفوذ کرده و از مزارع پائین دست به صورت گودال های بزرگ خارج شده است. وی افزود: از همان سال تخلیه، پیگیری ها برای علاج بخشی سد انجام شده و از سال گذشته با تخصیص اعتبار سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال مطالعات علاج بخشی سد آغاز شد.

به گفته ی فرماندار شهرستان هریس علاوه بر اینکه قرار است از آب سد ارباطان در بیش از سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد استفاده شود، برنامه ریزی هایی هم برای تأمین آب آشامیدنی سه شهر و ۱۷ روستا از این سد شده و آب مورد نیاز نیروگاه ۱۱۰۰مگاواتی سیکل ترکیبی هریس نیز از آب این سد تامین خواهد شد.

و رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ششم شهریورماه در جلسه ای که به منظور بررسی راهکارهای علاج بخشی سد ارباطان هریس ترتیب یافته بود، اعلام کرد: مطالعات علاج بخشی سد ارباطان هریس تمام شده و این سد دوباره احیا می شود.

مسعود محمدیان گفت: در نتیجه مطالعات علاج بخشی، دو روش ایجاد مانع در داخل لایه نمک برای قطع جریان تراوش و روش قطع ارتباط بین کف مخزن و لایه های زیرین برای جلوگیری از ورود آب به زمین توسط مهندسان مشاور پیشنهاد شد. وی افزود: جهت انتخاب گزینه نهایی علاج بخشی سد و تخصیص اعتبارات لازم در عرض سه ماه آینده از روش مطالعات ژئو فیزیک استفاده خواهد شد.

[+] نوشته شده توسط بير خوجالي در چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, در ساعت 21:21 | |
قلم


[+] نوشته شده توسط بير خوجالي در دو شنبه 24 بهمن 1390برچسب:, در ساعت 22:9 | |
شورا

  در نظام حكومتي كشور ما كه حكومتي اسلامي و الگو گرفته از حقوق اساسي اسلامي است شوراها يكي از اركان مهم و كليدي اين نظام و به عنوان مكمل براي آن به حساب مي‌آيند كه در كلام مقدس الهي و سيره انبياء و اولياء‌ نيز به اهميت آن پرداخته شده است.

يكي از نتايج مهم محوريت اصلي شورا در نظام اسلامي پرهيز از تمركز قدرت و روي آوردن به محيط اجتماعي، به منظور بهره‌جويي از استعدادهاي مردمي براي حل مشكلات و معضلات خود آنان مي‌باشد.

از نظر سياسي نيز عدم تمركز و اعمال آن از طريق شوراهاي محلي و مردمي تأمين كننده خواست و اراده مردم و به منزله اعمال و اجراي شيوه خاصي از دموكراسي مي‌باشد.  اين شيوه كه امور اهالي به خود آنان واگذار شود تا با بهره‌گيري از امكانات محلي و توانايي‌هاي خود جوش خويش آن را به انجام برسانند حد اعلاي دموكراسي به شمار مي‌رود.

امادر سالهاي  گذشته اين نهاد مردمي كه در واقع موتور محرك هر شهري به شمار مي‌رود متأسفانه در شهر خواجه سال پر ماجرايي را پشت سر نهاد و با ايجاد حواشي مخرب به ميزان قابل توجهي وجهه خود را به عنوان يك نهاد مردمي در ميان مردم از دست داد. عملكرد شورا در سال جاري نه تنها رضايت مردم و بويژه نخبگان و صاحب نظران را جلب نكرده بلكه برخي از حركاتي كه از درون آن و يا از زير مجموعه آن سر مي‌زند باعث ايجاد ياس و نااميدي توأم با بدبيني نسبت به آن در ميان شهروندان شده است.

در شهرخواجه كه اهالي آن متشكل از روشنفكران ومردم عادي داراي  فرهنگ‌هاي مشترك مي‌باشد اجراي عدالت، مبارزه با تبعيض و كمك به شهروندان و همبستگي يكي از وظايف مهم تمام ارگان‌ها به ويژه شوراي شهر مي‌باشد كه تنها با يك برنامه ريزي دقيق و خردمندانه و مديريتي قوي حاصل مي‌شود

امادر سالی که پشت سر گذاشتیم شايعاتي  ازشورابه بيرون مخابره شدكه درشان مردم شهر خواجه نبود عملكرد نامطلوب شورا در اداره امور شهر داشت. اتهاماتي كه به اعضاي شوراي شهر و مجموعه شهرداري خواجه وارد شد و در ميان سكوت اعضاي آن كه جاي بسي تأمل دارد، باعث ايجاد نوعي ذهنيت منفي در ميان صاحب نظران گشت.

به نظر می رسد يكي از بزرگترين خطاهاي اين شورا كه باعث نشانه رفتن انگشت اتهام به سوي آنها و تا حدي زيادي باعث كاهش اعتماد مردم شد عدم اطلاع رساني دقيق، پاسخگو نبودن شورا به اهالي وراي دهنده گان وشهروندان خواجه مي باشد درحالي كه در وعده هاي انتخاباتي که عملکرد ها ، تناسب قابل ملاحظه ای با شعارها و سخنرانی ها ندارد
اتهام ديگري كه بر شوراي شهر وارد شده است داير كردن بنگاه معاملاتي زمين و املاك مثل شوراهاي قبلي ورقابت ناسالم دراين فضاها اين شاعبه را دربين مردم به وجود آورده است كه اعضاي اكثرشورادراين بنگاههاي عوض اينكه به فكر طرحي براي درآمد زايي هميشگي براي شهرداري وشهروندان باشندبه فكر منافع شخصي وگروهي خويش مي باشند،  تبعيض در ارائه خدمات و تخصيص منابع بين مناطق كه گفته مي شود اكثر مناطقي كه اعضاي شورا درآن قطعه زميني دارندوبه نظر منتقدين طرحهايي در اين مناطق اجرا شده است كه چندان ضروري نبوده است مثل كشيدن ديوار نگين وساماندهي و پل سازي 

در اين ميان سكوت اعضاي شورا در قبال اين اتهامات جاي تأمل بسيار دارد، اعضاي شورا به عنوان نمايندگان و خادمين منتخب مردم موظفند در هر زماني كه لازم باشد به شفاف سازي پرداخته و در قبال فعاليت‌هاي انجام گرفته پاسخ‌گوي افكار عمومي باشند و اين تنها كاري است كه شوراي شهرخواجه در اين زمان نزديك به سال جديد و جلوگيري از گسترش حس بي اعتمادي عمومي انجام بدهد.

اما متأسفانه كساني كه مردم آن‌ها را با هزار اميد و آرزو انتخاب و اداره امور شهر را به دستشان سپردند امروز در مقابل سيلي از اتهامات از جمله رشد قارچ وار بنگاههاي معاملاتي املاك با هدايت شورا،تعريف نكردن منابع در آمد،  ساختمان سازي اعضاي شورا ،بودجه كل شهرداري و...غيره سكوت اختيار كرده‌اند .

اميد است در سال جديد شورا و شهرداری روند كار خود را تغيير داده وبا فعاليت عدالت محور خود رضايت همه شهروندان را جلب نمايد.

 

[+] نوشته شده توسط بير خوجالي در یک شنبه 23 بهمن 1390برچسب:, در ساعت 21:25 | |
نماينده ي ما؛ از حقيقت تا واقعيت

 

 بي گمان اينجا آبي،‌ آبي نيست

واقعيت اين است كه نماينده مسئول مستقيم عمران و آبادي و پيشرفت و اشتغالزايي حوزه انتخابيه ي خود شناخته شده است و اكثريت شهروندان در حوزه انتخابيه ي اهر و هريس نيز چنين انتظاري از « مسعودي ريحان» داشتند. انتظاري كه در حد انتظار برآورده نشد و نمي توانست برآورده شود. اما « حقيقت» ماجرا اين است كه ريحاني به نمايندگي از 200 هزار شهروند به مجلس رفته بود تا قانونگذاري رنگ و بوي مختصري از آن ها نيز داشته باشد. رفته بود تا به نمايندگي از آن ها بر كار دولت نظارت كند. رفته بود عملكرد دولت را نقد كند. رفته بود صداي 200 هزار شهروند باشد در مجلس.

اگر عملكرد مسعودي ريحان را در « واقعيت » مطلوب نيافتيم، اما در « حقيقت » ِ ماجرا او به حد توان كوشيد. براي ارزيابي « حقيقت » ِ نمايندگي او، نمي توانيم از مسائل عمراني و كارخانه هايي كه هنوز ساخته نشده اند، سراغ بگيريم. نمي توانيم از اشتغالزايي پرس و جو كنيم كه خود او در چند و چون آمار اشتغالزايي منتقد سخت بود. يعني مي گفت اعلام كنيد اسامي شاغلان و ميزان حقوق و بيمه ي آن ها را. بايد به نطق هاي او در صحن علني مجلس توجه كنيم كه بي شك در تاريخ ثبت شده است. در اظهارات و انتقادها و سؤال ها و تذكرها و صحبت هاي او پيرامون منافع جمعي و حقوق اساسيِ مدني و سياسي ما، بايد كندوكاو كنيم. هرچند او مي توانست در « حقيقت » ِ‌كار خود بيش از اين ها فعال باشد، اما با همين مقدار نشسته بر كارنامه نيز مي توان به داوري نشست. به نظر مي رسد حداقل در حوزه ي انتخابيه ي مورد بحث، حفظ غرور مردم به غايت كار بزرگي است. 


 


ادامه مطلب
[+] نوشته شده توسط بير خوجالي در شنبه 22 بهمن 1390برچسب:, در ساعت 20:43 | |
نقشه قره داغ (ارسباران)

[+] نوشته شده توسط بير خوجالي در شنبه 22 بهمن 1390برچسب:, در ساعت 19:42 | |
شورا ماده 1 – در این آئین نامه برای رعایت اختصار به جای (( قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراها
 

ماده 1 در این آئین نامه برای رعایت اختصار به جای (( قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران مصوب 1/3/75 )) عبارت (( قانون شوراهای اسلامی کشور )) و به جای عبارت (( شورای اسلامی شهر )) لفظ (( شورا )) بکار برده میشود .

  

امور داخلی و تشکیلات شورای اسلامی شهر

 ماده 2 – اولین جلسه هر دوره شورا ظرف یک هفته بعد از قطعی شدن انتخابات به دعوت فرماندار و یا سرپرست فرمانداری و با حضور دعوت کننده یا نماینده وی تحت ریاست مسن ترین عضو و به منشی گیری دو نفر از جوانترین اعضا تشکیل و برای رسمیت کلیه اعضا به شرح زیر سوگند یاد می کنند و آنرا امضا می نمایند :

((من در برابر کلام الله مجید ، به خدا متعال سوگند یاد می کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می نمایم که در حفظ امانت و انجام هر چه بهتر وظایفم و خدمت به مردم کوشا باشیم و قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات کشور را در چار چوب وظائف و اختیارات خود مراعات نمایم و در همه زمینه ها عدالت و انصاف را در نظر داشته و مادام که در شورای اسلامی شهر عضویت دارم در رعایت صرفه و صلاح و پیشرفت امور شهر و شهرداری اهتمام نمایم ))



ادامه مطلب
[+] نوشته شده توسط بير خوجالي در پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, در ساعت 12:23 | |
موج جدید تایید صلاحیت کاندیداهای مجلس نهم در راه است

چند روز از انتقاد شدید رییس مجلس شورای اسلامی از روند بررسی صلاحیت کاندیداها و ردصلاحیت عده­ی کثیری از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی از سوی هیأت­های اجرایی و نظارت نگذشته است که خبرهایی مبنی بر تایید صلاحیت برخی­ها به گوش می­رسد.

دو روز پیش خبر تایید صلاحیت مسعودی ریحان نماینده­ی اصلاح­طلب شهرستان اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی و کاندیدای انتخابات نهم از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو را از طریق پیام کوتاه دریافت کردم. امروز نیز خبر تایید صلاحیت سه تن دیگر از نمایندگان استان را از یک منبع آگاه شنیدم که نماینده­ی مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی یکی از آنها بود. هرچند این خبر بصورت رسمی اعلام نشده است و از این بابت نمی­توان بدان استناد کرد، ولی با توجه به اعتراضات صورت گرفته از سوی چهره­ها و شخصیت­های متنفذ نظام که نمونه­ی آن سخنان تند دکتر علی لاریجانی بود، پیش­بینی می­شود تا چند روز آینده شاهد تایید صلاحیت اغلب نمایندگان ردصلاحیت شده باشیم.  

به هر حال به نظر می­رسد موج جدید تایید صلاحیت کاندیداهای مجلس نهم در راه است. بدون شک چنانچه این اتفاق میمون و مبارک اتفاق افتد بسیاری از تحلیل­ها و پیش­بینی­ها دگرگون خواهد شد. و به قول دوستی عزیز چه بسا عده­ای از قطار بهارستان پیاده شده و افرادی دیگر جایگزین آنها خواهند شد.

[+] نوشته شده توسط بير خوجالي در پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, در ساعت 12:19 | |
بخشي ازخواسته‌هاي مردم خواجه از نماينده‌ي آتي

 

بخش خواجه شايد محروم ترين بخش استان آذربايجان‌شرقي باشد، در حالي كه اين بخش نزديك به مركزاستان  داراي پتانسيل هاي و منابع طبيعي و معدني فراواني است كه در صورت بهره‌برداري صحيح از آنها نه تنها محروميت موجود از اين منطقه رخت برمي‌بندد، بلكه بخش خواجه به يكي از بخش‌هاي توسعه‌يافته و ثروتمند استان و كشور تبديل مي‌شود. اين بخش داراي آب‌هاي سطحي قابل توجهي است كه هم اكنون بدون بهره‌برداري بهينه به آجي چاي مي‌ريزدويا به شهرستان ورزقان انتقال داده مي شود اين درحالي است كه 7روستاي اين بخش از آب آشاميدني محروم است . داراي اراضي حاصلخيز وسيعي است كه هم اكنون زيركشت ديم مي‌رود. اين بخش داراي آثار تاريخي ارزشمندي است كه در فواصل بسيار نزديك به هم قرار گرفته‌اند و گردشگران مي‌توانند در عرض چند ساعت از همه‌ي آنها بازديد كنند. و مهمتر از همه در اين بخش مي‌توان فرهنگ و آداب و رسوم غني آذربايجاني را با كمترين تغيير و تحول مشاهده كرد. خداوند متعال همه‌ي نعماتش را به بخش خواجه ارزاني داشته است، اما افسوس كه تاكنون از هيچ‌كدامِ اين نعمات، استفاده‌ي صحيح نشده است.

مردم خواجه عليرغم داشتن اين همه نعمات، در محروميتي مضاعف به سر مي‌برند. اما با همه‌ي اين‌ها، اين مردم آنچنان كم‌توقع و قانع‌اند كه هيچ موقع، كمبودها را به رخ دولتمردانشان نكشيده‌اند. آنها رنج و مشقت زندگي سخت و طاقت‌فرسا را به جان خريده‌اند و در مقابل همه‌ي بي‌مهري‌هايي كه در حق‌شان روا داشته‌شده، صبر پيشه كرده‌اند.

در حالي كه افراد زيادي از اهالي بخش خواجه همچون دكتر ولايتي ،دكتر سرندي ،دكتر باقرزاده ، مهنس يعقوبي بفا (مديرشركت ماشين سازي )دكتر بهجت ،دكتر رفاقت ،دكتر وحدتي ،دكتر جلالي ،مهندس رادمهر ،مهندس مولاخواه (شهردار اهر) ،مهندس فاتح (معاون قبلي وزير مسكن ) مهندس زادنجف (مدير داخلي شركت تراكتور سازي )مهندس صديقيان فرماندار شهرستانهاي هشترودومرند،آقاي يزداني معاون فرماندار هريس وخيلي از شخصيتهاي علمي وفرهنگي ديگر  از اهالي اين بخش بوده ودرجاهاي مختلفي برگزيده ومشغول هستند درحالي كه منطقه خواجه نتوانسته ازاستعدادهاي آنها استفاده بكند، ولي پايين بودن جمعيت بخش خواجه در مقايسه با جمعيت اهر سبب شده اين بخش تاكنون نتواند از حوزه‌ي انتخابيه‌ي خواجه كانديداهايش را راهي مجلس سازد. همين عدم موفقيت در راهيابي كانديداهاي بخش خواجه به مجلس شوراي اسلامي و بي‌توجهي كانديداهاي پيروز شهرستان به مسايل و مشكلات بخش خواجه، زمينه را براي به حاشيه رانده شدن اين بخش در طول سال‌هاي متمادي فراهم ساخته است. اهالي بخش خواجه در اين دوره از انتخابات خواسته‌هايي دارند كه بايستي نماينده‌ي آتي شهرستان، تلاش خود را در جهت برآورده ساختن آنها بكار گيرد. اين خواسته‌ها به ترتيب اولويت عبارتند از:

1. توسعه‌ي راه‌هاي ارتباطي بخش به مركز استان و شهرستان‌هاي مجاور از طريق تسريع در اجراي بزرگراه اهر ـ تبريز ـ  و آغاز عمليات اجرايي راه اصلي تبريزـ قلعه لرومسير جاده قديم تبريز -خواجه و بزرگراه ورزقان -خواجه

2.ايجاد شهرك صنعتي كه چندين دوره است وعده داده مي شود ولي عملياتي نمي شود.

..3. ايجاد صنايع پايين دستي طلا و مس در بخش خواجه با توجه به كشف معادن غني طلا و مس در اين منطقه.استفاده ازپتانسيلهاي مس سونگون واستفاده ازمزاياي موجود آن درمنطقه

4. بكارگيري نيروهاي بومي در ادارات بخش و ساماندهي وتعيين تكليف قسمتي از شهر با آمنطقه اي استان

5. تخصيص بخش اعظم آب سد شهيد مدني به اراضي خود بخش خواجه جهت تغيير كشت ديم منطقه به كشت آبي.

6. اعطاي مجوز حفر چاه عميق به كشاورزان در برخي ازمناطق بخش از جمله باج چاي روستاهاي منطقه از قبيل سرند، امند، انهند، و....

7. ايجاد زيرساخت‌هاي لازم براي توسعه‌ي صنعت گردشگري و آموزش و ترويج راه‌هاي درآمدزايي براي اهالي اين بخش.

8. ايجاد  دانشگاه پيام نور مركزآموزش فني و حرفه‌اي در بخش خواجه و آموزش مهارت‌هاي لازم در بخش كشاورزي، دامداري، زنبورداري، پرورش قارچ خوراكي و ماهيان و آبزيان و صنايع چوب به جوانان و افراد جوياي كار.

9. ايجاد صنايع تبديلي، بسته‌بندي و فرآوري محصولات كشاورزي و باغي.

10.ايجاد شركت‌هاي تعاوني و خريد تضميني محصولات كشاورزي و دامي منطقه.

11.ايجاد صنايع كوچك و زودبازده در زمينه‌ي بسته‌بندي گياهان دارويي، صنايع دستي و كارگاه‌هاي قالي بافي.

12. راه‌اندازي واحدهاي كوچك دامداري به سبك مدرن.و ساماندهي نواگان حمل ونقل برون شهري

13. ايجاد درمانگاه شبانه روزي دربخش با جمعيت 32هزار نفري

14. اجراي طرح هادي در تمامي روستاهاي بالاي يكصد خانوار بخش خواجه و تامين بخشي از هزينه‌هاي عقب‌كشي منازل روستايي از سوي دولت.

15. راه‌اندازي ادارات جديدفرهنگسرا و مراكز فرهنگي وتوسعه فعاليتهاي فرهنگي دربخش خواجه

16..توسعه محدوده شهر به مسير تبريز به خواجه وساماندهي ورودي شهر با همكاري شوراي شهر وشهرداري،ايجاد فضاي سبز وپارك مناسب براي شهروندان شهر خواجه

 

[+] نوشته شده توسط بير خوجالي در شنبه 15 بهمن 1390برچسب:, در ساعت 20:13 | |
چرا مسعودي ريحان از تبريزكانديداشد

 

مسعودي ريحان در تقلاي فرار از شكست!

 SMS اي دريافت كرده بودم كه نوشته بود: "بنا به درخواست و پيشنهاد دوستان، آقاي مسعودي ريحان نماينده مردم اهر و هريس وخواجه در مجلس شوراي اسلامي در انتخابات آتي از حوزه­ ي انتخابيه­ ي تبريز كانديدا شدند". اين پيام برايم چندان هم غيرمنتظره نبود، چرا كه ايشان را از پنج سال پيش مي­ شناسم و از نزديك در جريان عملكرد و كارنامه نمايندگي­ اش قرار دارم.

آقاي مسعودي ريحان فردي خوش ­قلب و خوش­ برخورداند به گونه­اي كه در همان اولين برخورد، آدمي را شيفته­ ي اخلاق و رفتارش مي كند. ايشان همان قدر كه در دوران مديريت­ اش در آموزش و پرورش موفق عمل كردند به همان ميزان در دوران نمايندگي­ شان ناموفق بودند، طوري كه نتوانست به هيچ كدام از شعارهاي انتخاباتي­ اش عمل كند. تفكيك حوزه­ي انتخابيه هريس از اهر و كسب كرسي جداگانه براي اين شهرستان، كاهش بيكاري 23 درصدي حاكم در شهرستان اهر و ايجاد صنايع تبديلي در منطقه وشهرك صنعتي درشهر خواجه مهمترين شعارهاي انتخاباتي آقاي مسعودي ريحان بودند كه نه تنها تحقق نيافتند بلكه بعضاً خود ايشان برخلاف تعهداتش عمل كرده و در مسير تحقق اين اهداف به نوعي سنگ­ اندازي نمود. به عنوان مثال وي هرچند قول انتزاع حوزه­ ي انتخابيه­ ي هريس از اهر و كسب كرسي جداگانه براي اين شهرستان را به مردم هريس و خواجه داده بود، ولي زماني كه مجمع نمايندگان استان طرحي را به عنوان الحاق هريس به حوزه­ي انتخابيه تبريز بررسي و مصوب مي­ كردند، برخلاف تعهدات قبلي­ اش به اين طرح رأي مثبت داد. البته عملكرد ضعيف مسعودي ريحان در مجلس شوراي اسلامي دلايلي چند داشت كه ضعف مديريتي وي و عدم همسوي ي­اش با مجلس اصولگراي هشتم از آن جمله بودند.

به هر حال عملكرد ضعيف نماينده­ي فعلي اهر و هريس وخواجه در مجلس شوراي اسلامي، سبب كاهش شديد محبوبيت وي در حوزه­ي انتخابيه­اش گرديد. طوري كه ديگر هيچ اميدي براي پيروزيش در انتخابات آتي متصور نبود. اما مسعودي ريحان زرنگ­تر از آن است كه كرسي نمايندگي مجلس را طوري ترك كند كه آبروي سياسي و اجتماعي­اش را نيز فداي آن نمايد. تصميم وي برا كانديداتوري از حوزه­ ي انتخابيه­ ي تبريز بدون شك در راستاي فرار از اين اتفاق ناگوار صورت گرفته است. هرچند وي در تبريز نيز شانسي براي پيروزي ندارد، ولي لااقل توجيهي براي از دست دادن كرسي مجلس خواهد داشت. توجيهي كه هرچند هيچ آدم عاقلي قبول نخواهد كرد ولي شايد براي تسكين آلام خود نماينده مفيد افتد. بنابراين شما اگر بعد از انتخابات از آقاي مسعودي ريحان علت عدم پيروزيش را در انتخابات نهم جويا شويد به احتمال زياد با اين پاسخ مجيز روبرو شويد كه: "اگر از اهر ثبت­ نام مي­ كردم، حتماً پيروز مي­ شدم."

 

[+] نوشته شده توسط بير خوجالي در شنبه 15 بهمن 1390برچسب:, در ساعت 9:25 | |
نماينده اولماخ


يئتیشیب سئچگیلرین واختی یئنه

گتیریب چوخلاری نین باختی یئنه

                    تؤکولوب کوچه لره کاندیدلر

                    دولور اوچ وعده بوتون مسجیدلر!

هره بیر عده ییغیبدیر باشینا

هله باخمیر قوروسو یا یاشینا

                  ساییر اؤز گؤمه دیگی ایشلرینی!

                  اؤز ایچینده قیجیدیر دیشلرینی!

اوتوز ایلده گؤرولن هربیر ایشی

چیخیری اؤز آدینا مشدی کیشی!

                 هنری، صنعتی ده، معدنی ده

                 جیگری، قورساغی دا، معده نی ده!

متخصص فقط ایراندا بودور

کره ده، سوتده، هم آیراندا بودور!

                 دئییر هر کتده(کندده) ده بیر باه(بانک) وورارام

                  آخی ایللردی کی من باه(بانک) وورارام!

یئر نه دیر؟ من هاوادان یول چکرم!

قایادا، داشدا دا قارپیز اکه رم!

                  منه یاردیم ائده نه ایش وئره رم

                   دمیری کسماغا دا دیش وئره رم!

ائوه هئچ... طووله یه ده گاز چکه جم

قلمیم له قیشیزی یاز چکه جم!

                  گتیریب گزدیره جم من وزیری

                  توی-دویون، ختمی، یاسی هم حضوری

داغ باشیندا تیکرم کارخانالار

قوی سئوینسینلر اوشاقلار، آنالار

                  بو رئیسلرده کی یوخدور باجاریق

                  اول آلله عوضین بیز آچاریق

تایفامیزدا واریمیز کلله لی  چووووووخ

من اؤزوم حل ائده رم غوصه سی یوخ!

                مدرسه یوخدو فیلان کندده؟ اوخ، آه

                آچارام اوردا اؤزوم دانشگاه

منه هرکیم سالا رأی تاپدی نجات

قیزیلا، ارزه ده مندن دی  ثبات!

                 اینان اووچو دوراجاقدیر آشیغیز

                 یئنه میسدن اولاجاق قاب-قاشیغیز

من ایله آخیره تک اولسا هامی

وئره رم خلقه مولیبدن سهامی!

                 سویو من آخدیرارام اوز یوخاری

                 چیخارام پیلله لری دوز یوخاری!

بو ورم، شیش دی، تورّومدو نه دی؟

گومانیمجا بو منیم، مسخره دی!

                بیزیم ائوده بونون هئچ معنیسی یوخ!

                آما چون اینجیدیری سیزلری چوخ،

اونو بیرگونده یئتیررم صیفیره

اوزو اولماز چیخا بیرده ائفیره!

                همده هرکس مایا قویسا بیله مه

                اونو ترجیح ائده رم گؤزگیله مه

اونا تقدیم ائده رم پست و مقام

تؤکه رم خیرتده یینه  بیر دولو جام،

                    اؤزو ایچون بو نه تکجه نوش اولار،

                    یئددی نسلی اوتومات سرخوش اولار!

بئله جه  اؤلکه ده بوللوق ائده ریک

بو جفاکش ائله قوللوق ائده ریک

                  بو ائلین حقی دی  دادسین پیلووی

                  رستورانلاردا آشیرسین چیلووی!

صاندیق اوستونده کاباب دیزدن دی

گل-گئدین خرجی بوتون بیزدن دی

                    منجه، پاک ، مجلیسه بیز گیرمه لی ییک،

                    یعنی رأیین ده پولون وئرمه لی ییک!

منه هرکیم سالا رأی تاپدی نجات

اؤلولر روحونا عالی صلوااات!

 

[+] نوشته شده توسط بير خوجالي در یک شنبه 9 بهمن 1390برچسب:, در ساعت 19:53 | |

درباره وبلاگ

شما ممکن است بتوانید گلی را زیرپا لگدمال کنید، اما محال است بتوانید عطرآن را درفضا محو کنید.
آرشيو
بهمن 1391
دی 1391
آذر 1391
آبان 1391
مهر 1391
شهريور 1391
مرداد 1391
تير 1391
ارديبهشت 1391
فروردين 1391
اسفند 1390
بهمن 1390
آمار
روز بخير كاربر مهمان!
آمار بازديدها:
افراد آنلاين:
تعداد بازديدها:

مدير سایت :
بير خوجالي
لينكستان
ردیاب خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرها ومطالبي از منطقه خواجه و آدرس khajehnews.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

وبلاگ دهی LoxBlog.Com


لينكدوني

به علوم اجتماعی خواجه خوش آمدید
كتابخانه عمومي خواجه
همیشه در نقطه آغاز باشید
حمل ماینر از چین به ایران
حمل از چین
پاسور طلا
الوقلیون

آرشيو پيوندهاي روزانه


CopyRight| 2009 , khajehnews.LoxBlog.com , All Rights Reserved
Powered By Blogfa | Template By: LoxBlog.Com