به وبلاگ خبرها ومطالبي از منطقه خواجه خوش آمديد

عضويت در وبلاگ
منوي اصلي
صفحه نخست
پست الکترونيک
آرشيو مطالب
فهرست مطالب وبلاگ
پروفایل
موضوعات
اضافات

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 29
بازدید ماه : 197
بازدید کل : 51653
تعداد مطالب : 91
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

آخرین مطالب
طراح قالب

Template By: NazTarin.Com

تبلیغات

شكوفه لبخند زيبا در قاب صورت زخمي

شكوفه لبخند زيبا در قاب صورت زخمي

در زلزله ي 21 مرداد قره داغ بر اساس آخرين آمار مسئولان دولتي 258 نفر جان باختند كه 15 نفر از اين تعداد، دانش آموز بودند كه 13 نفرشان متعلق به بخش خواجه  هستند.

 

امروز بر اساس اعلام قبلي و همزمان با چهلم جان باختگان زلزله، « جشن شكوفه ها» در روستاي كويج از بخش خواجه منطقه ي قره داغ با حضور وزير آموزش و پرورش برگزار شد و در واقع انتخاب بجايي بود برگزاري اين جشن در منطقه ي زلزله زده ي قره داغ و البته بخش خواجه. آوردن « عمو پورنگ » كه براي كودكان ما آشناست و « عمو»يي دوست داشتني است، به اين جشن نيز از اعمال سليقه ي خوب مضاعف حكايت داشت.

 

اين جشن توانست لبخند بر صورت زخم خورده ي كودكان كويج به نمايندگي از تمام كودكان منطقه ي زلزله زده ي قره داغ بياورد و در آستانه ي بازگشايي مدارس و طلوع مهر، قدري از غم نشسته بر سيماي كودكان قره داغ را بزدايد.

 

وقتي تصوير كودكان و دانش آموزان جان باخته را ديديم و حتي شاهد بيرون آمدن تن بي جانشان از زير آوار بوديم،‌ زخمي عميق در جان و تن يافته ايم كه به اين زودي ها بهبود نمي يابد، اما همان قدر كه ياد از دست رفتگان را بايد در خاطرمان داشته باشيم، بيرون آوردن كودكان مان از زير آوار اندوه زلزله هم تكليفي است كه بر عهده ي ماست. اين ها آينده سازان ما و ميهن ما هستند و نبايد گذاشت زخمي از زلزله در آن ها باقي بماند.

 

امروز با غمي در جان، لبخند و شادي كودكان مان را نظاره كرديم و بي شك روح مادران و پدران جان باخته نيز از شادي كودكان مان شاد شدند.

 

 

[+] نوشته شده توسط بير خوجالي در پنج شنبه 30 شهريور 1391برچسب:, در ساعت 12:0 | |
بر شاخ هاي گاو زلزله؛ « چاخماق بولاق » و « گويجه بئل»

بر شاخ هاي گاو زلزله؛ « چاخماق بولاق » و « گويجه بئل»

در زلزله هاي 21 مرداد قره داغ، دو محدوده ي مشخص بيشترين تأثير و خرابي را يافتند و لرزش هاي پرشمار پس از آن و به عبارتي محل مركز سطحي زلزله هاي رخ داده عمدتاً در اين دو محدوده متمركز بوده است. اين هر دو مربوط به دامنه ها و دره هاي رشته كوه قوشاداغ در دو سوي شمالي و جنوبي آن است. يكي مسير محور اهر ـ تبريز ( جنوب غرب اهر) و ديگري مسير ورزقان ـ خواجه ( جنوب شرق ورزقان و شمال خواجه ) در دو سوي اين رشته كوه كه در اين محدوده ها روستاهايي مانند؛ گورادره، يايجيلو، گمش آباد، مزرعه حاج عابدين، دامن آباد،‌ ملالار، دغليان و اورنگ، مهترلو، شخملو، چئراغلي، ميرزاعلي كندي، زغن آباد، زنگ آباد ، زئغانو، باجاباج و...واقع اند. اگر بخواهيم براي اين دو محدوده ي دايره وار، نام مركزي در نظر بگيريم،‌به ترتيب « گويجه بئل» و « چاخماق بولاق » خواهد بود كه بقيه ي نقاط آسيب ديده، در ادامه ي جهت هاي شمالي و جنوبي آن ها ( از خواجه تا ورزقان و از هريس تا اهر ) واقع اند.

 

بجز زلزله هاي دوقلوي اوليه ( بر اساس موقعيت جغرافيايي اعلام شده ) و تعدادي محدود از پس لرزه ها، بقيه ي زمين لرزه ها كه اكنون تعداد آن ها به 2400 مورد رسيده، در دو محدوده ي مورد اشاره و به ويژه « چاخماق بولاق » ( كه محلي بين اهر و ورزقان و خواجه مي باشد )، بوده است.

 

امروز 29 شهريور، لرزش ها از محدوده ي چاخماق بولاق به محدوده ي گويجه بئل آمد و كانون ( مركز سطحي ) همه ي چهار لرزه ي رخ داده ( بالاي 2 ريشتر) امروز، در محدوده ي گويجه بئل ( روستاهاي گورادره، يايجيلو و مزرعه )بوده است.

 

افسانه اي است كه شنيده ايم زمين روي دو شاخ گاوي است كه چون سرش را تكان مي دهد،‌زمين مي لرزد و انگار كه چاخماق بولاق و گويجه بئل روي دو شاخ اين گاو قرار گرفته اند.

 

[+] نوشته شده توسط بير خوجالي در پنج شنبه 30 شهريور 1391برچسب:, در ساعت 11:58 | |
آسیب دیدگی جدی ساختمان کتابخانه عمومی خواجه در زلزله قره داغ
مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد
تامین منابع کتابخانه‌های سیار مناطق زلزله‌زده

خبرگزاری فارس: مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از تامین منابع کتابخانه‌های سیار مناطق زلزله‌زده خبر داد.

خبرگزاری فارس: تامین منابع کتابخانه‌های سیار مناطق زلزله‌زده
  •  
  •  
  •  

به گزارش خبرگزاری فارس از خواجه، سید عارف علوی قبل از ظهر امروز ضمن بازدید ازکتابخانه عمومی بخش خواجه و مناطق زلزله‌زده، با مسئولان کتابخانه به بررسی نحوه وصول کتب و درخواست کتاب و مشکلات موجود تبادل نظر کرد.

وی قول مساعد داد که در اسرع وقت، نسبت به تامین  منابع اطلاعاتی کتابخانه‌های عمومی سیارمناطق زلزله‌زده اقدام خواهد شد.

مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور از وصول کتب سفارش شده از طریق طرح کتاب من در مدت سه ماه آینده خبر داد.

وی از افتتاح چندین کتابخانه سیار در مناطق زلزله‌زده خبر داد و خواستار تجهیز منابع مورد نیاز این کتابخانه‌ها توسط اداره تامین منابع نهاد کتابخانه‌های کشور شد.

یعقوب کامرانی مسئول کتابخانه عمومی خواجه نیز در این دیدار با اشاره به منابع موجود کتابخانه، خواستار تامین منابع محلی و مورد نیاز اعضا و گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته شد.

شهر خواجه در20کیلومتری شهر تبریز قرار داردوروستاهای این بخش درزلزله ارسباران 117 نفر کشته داشته وشهر خواجه نیزاززلزله آسیب دیده است .

کتابخانه عمومی خواجه در سال 75 افتتاح شد و در حال حاضر تنها کتابخانه موجود در بخش خواجه است.وساختمان کتابخانه دراین زلزله آسیب جدی دیده است .

[+] نوشته شده توسط بير خوجالي در پنج شنبه 30 شهريور 1391برچسب:, در ساعت 11:10 | |
فراز و فرود لرزه ها در قره داغ؛ وقوع زلزله 4 ريشتري

 

فراز و فرود لرزه ها در قره داغ؛ وقوع زلزله 4 ريشتري

پس از دو روز آرامش نسبي در زمين قره داغ و كاهش تعداد و بزرگي زمين لرزه ها در اين منطقه كه تعدادشان به دو مورد با بزرگي متوسط 2.4 كاهش يافته بود، امروز 27 شهريور، تعداد لرزش ها افزايش يافت و تا ساعت ۱۳ به ۹ مورد رسيد كه يكي از آن ها با بزرگي 4 ريشتر در ساعت 11 و 35 دقيقه و 47 ثانيه و با مركز كانوني در موقعيت جغرافيايي « ۳۸.۴۴ شمالي و ۴۶.۶۹ شرقي» و عمق كانون 18 كيلومتر رخ داد و ساختمان ها را لرزاند. مركز سطحي اين زمين لرزه در نقطه اي ميان اهر و ورزقان و نزديكي جاده ي ميان اين دو شهر بوده است. تعداد لرزه هاي امروز تا ساعت 6.5 عصر تعداد زمين لرزه هاي امروز به 11 مورد رسيد.

پس از وقوع زلزله هاي 6 و 6.2 و پس از آن 5.2 ريشتر، لرزش هاي مداوم و روزانه در اين منطقه ادامه داشته و در مدت يك ماه از مرز 1800 مورد گذشت و بعيد هم نيست كه از مرز 2000 لرزش بگذرد. مركز سطحي اين تعداد زمين لرزه عمدتاً در محدوده اي ميان سه شهر خواجه ,اهر و ورزقان  متمركز بوده است. بزرگي زمين لرزه هاي پرشمار در قره داغ پس از روزهاي اوليه و به ويژه در شهريورماه عمدتاً بين 2 تا 3 ريشتر بوده اما بالا 3 نيز كم نبوده به طوري كه برخي گزارشها حكايت از آن دارد كه تعداد لرزشهاي بالاي 3 ريشتر بيش از 300 مورد بوده است. بزرگي برخي از آن ها تا 3.6 و 3.8 رسيده بود اما حداقل در شهريوماه اولين لرزش 4 ريشتري بود كه امروز رخ داد.

تعداد زمين لرزه هاي قره داغ به ۲۲۷۶ مورد رسيد

امروز خبر بسيار مهم در ارتباط با تعداد زلزله از سوي مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی اعلام شد. خليل ساعي گفت « از زلزله بیستم و یکم مرداد اهر و ورزقان تاکنون دو هزار و 276 زلزله و پس زلزله در منطقه رخ داده که از این تعداد، دو مورد بالای شش ریشتر بوده است».

 

[+] نوشته شده توسط بير خوجالي در دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:, در ساعت 21:19 | |
هنوز پول بازسازي ارسباران جور نشده است

همايش « مهر ايران، مرهم آذربايجان » عصر روز شنبه 25 شهريور و پيرو فراخوان قبلي در تالار وزارت كشور در تهران برگزار شد. پيش از برگزاري همايش « مهر ايران، مرهم آذربايجان » مسئول كميته تبليغات و اطلاع رساني اين همايش اعلام كرد «بيش از پنج هزار نفر براي شركت در اين همايش ملی و کمک به زلزله زدگان آذربایجان شرقی نام نويسي كرده اند». علي رغم اعلام چنين آماري به نظر مي رسد اين همايش در دست يابي به اهداف خويش و در جذب كمك هاي مالي لازم توفيق نيافته است. معاون اول رئيس جمهور در اين همايش گفته كه « نیازها بیش از مبالغ جمع‌آوری شده است » و از ساير خيرين خواسته تا « سایر خیران را نسبت به نیازهای مناطق زلزله‌ زده آگاه سازند». امام جمعه تبريز نيز اين نكته را از نظر دور نداشته و در اين همايش گفته است « هزینه برآورد شده برای بازسازی کامل مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی را بالا دانست» و گفت: « تقبل همه این هزینه‌ها به تنهایی از عهده دولت برنمی‌آید». حتي در جريان برگزاري اين همايش نيز اعلام نشد كه از ابتداي وقوع زلزله تا كنون ميزان كمك هاي نقدي مردم و خيرين كشور و كمك هاي نقدي خارجي چه قدر بوده است و دولت چه ميزان بايد هزينه كند. ضمن اين كه از 9 هزار ميليارد ريال خسارت زلزله ارسباران، بيش از 5 هزار ميليارد ريال آن مربوط به خسارت واحدهاي مسكوني است كه با اعطاي تسهيلات بانكي برطرف مي شود.  

 استاندارآذربايجان شرقي اخيراً « میزان خسارت تفکیکی زلزله اخیر ارسباران را 9 هزار میلیارد ریال» اعلام كرد كه بیش از پنج هزار میلیارد و 78 میلیون ریال آن مربوط به خسارات  واحدهای مسکونی روستایی و شهری است. به گفته ي عليرضا بيگي « بخش کشاورزی یک هزار و 761 میلیون ریال، راه و ابنیه 560 میلیارد ریال و فضاهای بهداشتی 435 میلیارد ریال خسارت دیده‌ان

[+] نوشته شده توسط بير خوجالي در دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:, در ساعت 21:19 | |
از دوري شما ملالي نيست؛ بمانيد سرجايتان و كار كنيد

نكته ي بسيار ساده و در عين حال عميقي است اين كه مسئولان نوكران مردم هستند اما من بارها نوشته ام كه هرچند اين ادبيات را دوست ندارم اما شهروند وقتي مي تواند ادعاي نوكري مردم را از سوي مسئولان قبول كند كه خود احساس ارباب بودن داشته باشد. بگذريم مسئله اين است كه مردم مسئولان را تعيين كرده اند كه برايشان كاري انجام دهند و در برابر كار از مردم حقوق مكفي دريافت نمايند.

لرزش هاي قره داغ دارد به 2000 مورد مي رسد و يك ماه از زمان اولين زلزله در اين منطقه گذشت. مسئولان يكي پس از ديگري به مناطق زلزله زده سر مي زنند و با زلزله زدگان ديدار مي كنند و از وضعيت اسكان آن ها و از روند ساخت و ساز و بازسازي ها آگاهي مي يابند. با اين همه هنوز شتاب و سرعت لازم به چشم نمي خورد و اين را از سخنان و اظهارات خود مسئولان هم مي توان دريافت.

اين هفته وزير راه و شهرسازي،‌ وزير امور خارجه و رئيس مجلس به منطقه آمدند و رفتند اما معلوم نيست كه اين آمدن ها و رفتن ها چه قدر بر سرعت كارها افزوده است. چه بسا با ساز و كارهاي موجود نيازي به آمدن دوباره ي رئيس مجلس هم نبود چرا كه يكبار آمده بود و نمايندگان اهر و هريس و ورزقان هم كه هستند و گزارش مي دهند. اين ها مي آيند و مردم زلزله از بس گفته اند،‌ خسته شده اند. حالا تكرار مي كنيم كه مسئولان نوكران مردم هستند و خوب نيست كه مردم اين همه در برابر نوكران خود اظهار ناراحتي بكنند و از مشكلاتشان بگويند. مسئول بايد برود و كار كند. ديگر شناخت مشكلات و اولويت ها كامل است و نيازي به بازديد مجدد نيست، اگر مي توانيد، كاري انجام دهيد. آن روزهاي سخت نخست كه بايد مي آمديد،‌ نيامديد و به قول هفته نامه وزين «‌آذرپيام»، « آقا جور همه را كشيد» و آمد و مسئوليت سنگين تان را به شما گوشزد كرد.

دارد به ما برمي خورد كه اين قدر مادران و پدران پيرمان در برابر شما عجز و ناله بكنند. به ما بر مي خورد كه مدام بياييد و ما زلزله زدگان را مورد محبت و مرحمت قرار دهيد. هرچند در گوشه اي از دلمان مسروريم به اين كه پاي اين همه مسئول و خدمتگزار به منطقه باز شده است.  

[+] نوشته شده توسط بير خوجالي در دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:, در ساعت 21:19 | |
قرارمان ازچادربه خانه بود!نه ازچادربه کانکس


قرارمان ازچادربه خانه بود!نه ازچادربه کانکس

در شرايطي كه مردم زلزله زده ي ارسباران منتظر عملي شدن وعده ي ساخت و ساز در دوماه و اسكان دائم در خانه هاي تازه ساخت شان بودند و در شرايطي كه از ابتدا بحث انتقال از چادر به كانكس در ميان نبود و در شرايطي كه يك ماه از آغاز زلزله ها در منطقه ي قره داغ مي گذرد، استاندار آذربايجان شرقي از اتمام 70 درصدي عمليات آوار برداري خبر مي دهد. سرما از راه رسيده و از كميسيون عمران مجلس خبر مي رسد كه روستاييان دام هايشان به پارس آباد منتقل كنند و در شرايطي كه نمايندگان منطقه از ضرورت تأمين كانكس سخن به ميان آورده اند جالب ترين خبر اين است كه امروز رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به اين كه « سرما و باران دو مشکل اصلی هزاران زلزله زده است»،‌گفت: « سرمای هوا به حدی است که روستائیان زلزله زده پتوی خود را روی گوسفندان می کشند، زیرا همچنان دام ها بدون طویله رها شده اند».

جالب تر اين كه محمود مظفر « از مردم خواست تا به هر نحوی شده کانکس به مناطق زلزله زده ارسال کنند». با وجود اين اما به نظر مي رسد علي رغم اطمينان مسئولان دولتي از ضرورت اسكان زلزله زدگان در كانكس، اين مهم هنوز جدي گرفته نشده است. هر چند از اوايل هفته چهارم زلزله در برخي روستاها مردم در حال آماده سازي محل نصب كانكس هستند.

 استاندار آذربايجان شرقي گفته است « 120 هزار نفر در چادر به سر مي برند» و  « یک هزار و 345 واحد از اماکن دامی در مناطق زلزله زده تخريب شده است». در اين وضعيت ناگهان رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر مي گويد « من نمی دانم چرا بنیاد مسکن که وظیفه تامین کانکس را دارد، آن را تامین نمی کند. جهاد کشاورزی هم دغدغه دام ها را ندارد به نحوی که برخی از روستائیان دام های خود را زیر قیمت حراج کرده اند» و در نهايت اين مقام دولتي از مردم مي خواهد كه به هر نحوي شده كانكس به مناطق زلزله زده ارسال كنند»!!!

آماده سازي محل كانكس

قرارمان ازچادربه خانه بود!نه ازچادربه کانکس

در شرايطي كه مردم زلزله زده ي ارسباران منتظر عملي شدن وعده ي ساخت و ساز در دوماه و اسكان دائم در خانه هاي تازه ساخت شان بودند و در شرايطي كه از ابتدا بحث انتقال از چادر به كانكس در ميان نبود و در شرايطي كه يك ماه از آغاز زلزله ها در منطقه ي قره داغ مي گذرد، استاندار آذربايجان شرقي از اتمام 70 درصدي عمليات آوار برداري خبر مي دهد. سرما از راه رسيده و از كميسيون عمران مجلس خبر مي رسد كه روستاييان دام هايشان به پارس آباد منتقل كنند و در شرايطي كه نمايندگان منطقه از ضرورت تأمين كانكس سخن به ميان آورده اند جالب ترين خبر اين است كه امروز رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به اين كه « سرما و باران دو مشکل اصلی هزاران زلزله زده است»،‌گفت: « سرمای هوا به حدی است که روستائیان زلزله زده پتوی خود را روی گوسفندان می کشند، زیرا همچنان دام ها بدون طویله رها شده اند».

جالب تر اين كه محمود مظفر « از مردم خواست تا به هر نحوی شده کانکس به مناطق زلزله زده ارسال کنند». با وجود اين اما به نظر مي رسد علي رغم اطمينان مسئولان دولتي از ضرورت اسكان زلزله زدگان در كانكس، اين مهم هنوز جدي گرفته نشده است. هر چند از اوايل هفته چهارم زلزله در برخي روستاها مردم در حال آماده سازي محل نصب كانكس هستند.

 استاندار آذربايجان شرقي گفته است « 120 هزار نفر در چادر به سر مي برند» و  « یک هزار و 345 واحد از اماکن دامی در مناطق زلزله زده تخريب شده است». در اين وضعيت ناگهان رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر مي گويد « من نمی دانم چرا بنیاد مسکن که وظیفه تامین کانکس را دارد، آن را تامین نمی کند. جهاد کشاورزی هم دغدغه دام ها را ندارد به نحوی که برخی از روستائیان دام های خود را زیر قیمت حراج کرده اند» و در نهايت اين مقام دولتي از مردم مي خواهد كه به هر نحوي شده كانكس به مناطق زلزله زده ارسال كنند»!!!

آماده سازي محل كانكس

[+] نوشته شده توسط بير خوجالي در دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:, در ساعت 21:18 | |
پهنه بندي خطر زلزله در قره داغ بهترين كمك براي اين منطقه است

پهنه بندي خطر زلزله در قره داغ بهترين كمك براي اين منطقه است

مركز سطحي زلزله 5.2 ريشتري در نزديكي روستاي شخملو و چئراغلي

علي رغم وقوع دو زلزله ي 6 و 6.2 ريشتري در شمال غرب اهر و در دامنه هاي جنوبي كوهستان قره داغ، استمرار لرزش ها در جنوب غرب اين شهر و جنوب شرق ورزقان و به عبارتي دامنه هاي رشته كوه قوشاداغ متمركز شده است. امتداد محل شكست و شكافت زمين در دامنه هاي شمالي اين رشته و در جهت شرق به غرب و مطابق با گسل جنوبي منطقه به وضوح قابل مشاهده است. تمام آبادي هاي اين مسير ويران شده اند. از روستاهاي گمش آباد و يايجيلو و گورادره و ملالار در جنوب و جنوب غرب اهر گرفته تا روستاهاي زنگ آباد و شخملو و ميرزاعلي كندي در جنوب شرق ورزقان. در جنوب اين رشته كوه روستاهاي بخش خواجه مانند باجاباج واقع اند كه به كلي تخريب شده اند. برخي روستاها به دليل نزديكي به مركز سطحي زلزله دچار ويراني شده اند. سومين زلزله به بزرگي 5.2 در نزديكي روستاي شخملو و چئراغلي و نزديك ورزقان رخ داده است.

 

گسل اهر بيش از 13 قرن براساس اطلاعات موجود فعاليتي نداشته و به همين دليل يك گسل خاموش تلقي مي شده است كه تلقي اشتباهي بوده است. بنا به اعلام كارشناسان « زلزله اهر و ورزقان بر اثر گسل معکوس و امتداد لغزی به وقوع پیوسته که در سالیان متمادی تغییر وضعیت نداده بود».

 

و در مورد فزوني پس لرزه ها و لرزه هاي بعدي پروفسور ماساکاتسو میاجیما معتقد است« عمق کم زلزله که به فاصله 10کیلومتری از سطح زمین اتفاق افتاده ادامه پس لرزه ها را بیشتر کرده است».

 

جايي خوانده بودم كه در زلزله مهيب و بزرگ شيلي در سال هاي دور، گروهي مهندس زلزله از كشور فرانسه به مطالعه پوسته ي اين كشور پرداخته و با ارائه ي نقشه پهنه بندي خطر زلزله خدمت بزرگي به اين كشور كردند. نقشه اي كه با رعايت آن در امر ساخت و ساز از خطر زلزله ايمن مانده اند. كشور شيلي در كناره ي غربي آمريكاي جنوبي و در امتداد رشته كوه آند كشيده شده كه سواحل اقيانوس آرام در آن، محل فرورانش و برخورد صفحات قاره اي و اقيانوسي است.

 

حال در كنار انواع كمك ها، انتظار مي رود از دانشمندان داخلي و خارجي براي مطالعه ي زمين ساخت و پوسته ي منطقه ي قره داغ دعوت به عمل آيد و نتايج تحقيقات آن ها نقشه ي راه آبادني اين منطقه شود و بعد از اين دچار تلقي هاي نادرست از گسل هاي منطقه نشويم.

جابه جايي پوسته / جاده ي ورزقان ـ‌خواجه

امتداد شكست زمين / ارتفاعات قوشاداغ
[+] نوشته شده توسط بير خوجالي در دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:, در ساعت 21:16 | |
روایت خدیجه از آن شب مخوف در باجاباج

صر نیوز: برای رفتن به روستای باجاباج، کانون زلزله شهرستان ورزقان باید از تبریز یک ساعت رانندگی کنید تا به این روستا که زمین لرزه اخیر بیشترین قربانی را گرفت، برسید.به گزارش نصر نیوز، با هدف مصاحبه با زنی که در نخستین عکس های منتشره از زلزله ارسباران در اکثر خبرگزاری ها و سایت ها دیده شد، رفتیم. اسم اش خدیجه است و در زلزله ورزقان مادر و دو فرزند برادرش را از دست داد.

عکاسانی که تصاویر این روستایی اهل باجاباج را گرفته بودند از وضعیت بسیار دلخراش این منطقه در نخستین ساعات بعد از زلزبه خبر می دادند. از یک طرف صدای زجه های کسانی که عزیزانشان زیر خاک مانده اند و از سوی دیگر ناله های کسانی که هنوز زیر آوارند و کسی نیست نجات شان دهد.
در این تصویر دو خواهر که در آن روز تلخ مادر و دو فرزند برادرشان را از دست دادند، دیده می شود.
روزی که به دیدنشان رفتم دلشان شکسته بود، نه از زلزله و مرگ عزیزانشان، بلکه از تنهایی شان.
خواهر بزرگتر گفت: من و خواهرم هر دو خود را به زحمت از زیر آوار بیرون کشیدیم اما صدای زجه های مادرمان را که زیر تلی از آوار مانده بود را می شنیدیم و نمی توانستیم کاری بکنیم.
وی اضافه کرد: برادرمان جانباز است و یک دست بیشتر ندارد،پاسی از شب گذشت و ما سه نفر نتوانستیم عزیزانمان را از زیر خاک بیرون بکشیم( دستهای خاکیش را ببینید)
خدیجه ادامه داد: یک چشممان به جاده بود و چشم دیگرمان به زیر آوار...برادرم با همان یک دست ...با ناخن هایش خاکها را  کنار می زد، شب شد، ما باز هم نتوانستیم کاری بکنیم، زمین هنوز هم می لرزید، صدای مادرمان ضعیفتر و ضعیفتر می شد، باد بود و خاک بود و تاریکی ترسناک،اما باز چشممان به جاده بود...چرا هیچ کس نمی آید.

وی با بغض آغشته به گریه افزود: صدای انسان و حیوان و باد و خاک در هم پیچیده بود...همه جا یکصدا می نالید...نه نه ...فریاد می کشید، صبح شد...چه صبح تلخی...و ما باز هیچ کاری نتوانستیم بکنیم...


وی با بیان اینکه نزدیک ظهر بود که پسرعموهایش از تبریز به روستا رسیدند، اضافه کرد: آنان رسیدند اما دیگر دیر شده بود و هر چه بود به کمک آنها جنازه های عزیزانمان را از زیر خاک بیرون کشیدیم و ....نیروی امداد رسید...با آمبولانس هایشان...با ...اما دیگر چه سود. زخمی ها را سوار ماشین کردند و بردند.


وی از وضعیت کنونی شان نیز گفت: شب ها این منطقه سرد می شود و زندگی در چادر هم چندان راحت نیست، صدای زوزه باد و حیوانات آرامش را از زندگی مان برده است.


خدیجه از مسئولان خواست تا هر چه سریعتر برایشان سرپناهیی درست کنند تا هر چه زودتر روال عادی زندگی شان را از سر بگیرند.

[+] نوشته شده توسط بير خوجالي در دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:, در ساعت 11:35 | |
قره داغ به لرزه افتاده است

از عصر روز شنبه 21 مرداد كه زمين لرزه ي 6.2 و 6 ريشتري و به عبارتي 6.4 و 6.2 ريشتري در منطقه ي قره داغ به وقوع پيوست، تا امروز كه عصر روز شنبه 11 شهريور است، شمار لرزه ها در اين منطقه به تعداد 1800 رسيده و بزرگي برخي از آن ها از مرز 5 درجه در مقياس ريشتر گذشته است. كارشناسان، اين پس لرزه ها و به عبارتي اين تعداد لرزه را طبيعي عنوان كرده اند و اين در حالي است كه گفته مي شود در ايران سالانه حدود 10 هزار لرزه ثبت مي شود كه در مدت سه هفته تعداد لرزش هاي قره داغ 20 درصد لرزش هاي سالانه ي كشور را به خود اختصاص داده است.

زمين لرزه هاي اوليه ي 21 مرداد و لرزش هاي پس آن در منطقه اي بين ورزقان و اهروخواجه متمركز شده و از نظر فاصله عمدتاً به شهر ورزقان نزديك بوده است. ضمن اين كه لرزش هاي بالاي 2.5 ريشتر در كل منطقه احساس شده است و نيمه اول امروز 11 شهريور كه سه هفته از زلزله ي اول مي گذرد، تعداد 5 لرزه ي بالاي 2.5 ريشتر در منطقه و نزديك ورزقان گزارش شده است كه دو مورد آن 3.6 در عمق كم بوده است.  

استمرار لرزش ها همچنان مردم منطقه را در دلهره نگه داشته و علي رغم گذشت سه هفته از زمان وقوع زلزله ي اول هنوز هم ده ها هزار چادر در فضاي عمومي شهر اهر به چشم مي خورد و مردم به ويژه شب ها در بيرون از خانه ها هستند. شهر ورزقان اكنون چهره ي يك شهر زلزله زده را به خود گرفته و خرابي ها بيش تر به چشم مي آيند.

علي رغم اين كه كارشناسان امر و به ويژه پروفسور ماساکاتسو میاجیما رئیس بخش مهندسی زلزله دانشگاه کانازاوای ژاپن كه چند روزي را در منطقه ي زلزله زده به بسر برد، اعلام مي كنند لرزش ها طبيعي است و ادامه هم خواهد داشت، كسي در مورد امكان تحريك گسل ديگري در منطقه و وقوع زمين لرزه ي بزرگ نظري نداده اند و تا اين جاي كار وضعيت اميدوار كننده است.

[+] نوشته شده توسط بير خوجالي در دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:, در ساعت 11:34 | |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 10 صفحه بعد

درباره وبلاگ

شما ممکن است بتوانید گلی را زیرپا لگدمال کنید، اما محال است بتوانید عطرآن را درفضا محو کنید.
آرشيو
بهمن 1391
دی 1391
آذر 1391
آبان 1391
مهر 1391
شهريور 1391
مرداد 1391
تير 1391
ارديبهشت 1391
فروردين 1391
اسفند 1390
بهمن 1390
آمار
روز بخير كاربر مهمان!
آمار بازديدها:
افراد آنلاين:
تعداد بازديدها:

مدير سایت :
بير خوجالي
لينكستان
ردیاب خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرها ومطالبي از منطقه خواجه و آدرس khajehnews.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

وبلاگ دهی LoxBlog.Com


لينكدوني

به علوم اجتماعی خواجه خوش آمدید
كتابخانه عمومي خواجه
همیشه در نقطه آغاز باشید
حمل ماینر از چین به ایران
حمل از چین
پاسور طلا
الوقلیون

آرشيو پيوندهاي روزانه


CopyRight| 2009 , khajehnews.LoxBlog.com , All Rights Reserved
Powered By Blogfa | Template By: LoxBlog.Com